Wednesday 4 May 2011

Happy Ending Atau Sad Ending?


Kau percaya pada ‘Happy Ending’ dalam hidup kau?


Maaf, aku tak percaya. Bagi aku gembira dan sedih itu datang bersilih ganti. Memang benar telahan orang tua-tua.

Jangan terlalu banyak ketawa, esok kau pasti akan menangis.

Aku percaya. 

Aku mula sedarinya di sekolah menengah. Bila terlalu banyak bergurau dan ketawa tak henti-henti dengan rakan, kemungkinan malam itu aku akan menangis teruk. Kadang-kadang ianya tanpa punca yg pasti. 


Yang nyata, aku ingin merembeskan airmata pada saat itu.  Mungkin perubahan hormon. Mungkin juga.





Jadi, aku tak percaya akan Happy atau Sad ending dalam kehidupan sebenar. Kau tahu bagaimana yg diperkatakan Happy Ending?

Apakah dengan mengahwini jejaka/wanita kesayangan itu dikira Happy Ending?




Sad Ending kah bila kau kematian orang yg kau sayang?

Apakah hidup kau bahagia selamanya setelah kau memiliki apa yg kau nak dan hidup kau berakhir setelah kau kehilangan sesuatu?


Aku mengambil pengajaran dengan melihat penceraian ibu bapa aku. Setelah hidup bersama hampir 30 tahun, akhirnya mereka bercerai.

Kahwin itu bukan satu jaminan.


Gembira dan sedih itu datang bersilih ganti. Tak kira ianya sepicing pun tapi ia tetap hadir. Sehingga kau menutup mata. Jadi, tiada istilah Happy Ending mahupun Sad Ending.


 ‘Kita bermula dengan null, dan akan berakhir juga dengan null’


Itu lumrah yang kau dan aku kena hadapi.

4 comments:

Unknown said...

selagi belum akhir hayat tak tau la happy ending atau sad ending..
harap2 pengakhiran nye nanti aadalah happy ending..:)

kata kila said...

harapan semua orang mestilah nak happy ending kan. tapi berserah

ghost said...

kita tidak perlu percaya...

kita cuma perlu merasainya.

gglit said...

diana :: tiada siapa berharap sad ending, kan..*senyum*

kila :: sedikit usaha juga diperlukan, mungkin...agar bukan yg sebaliknya berlaku.

ghost :: merasainya...

ya.dan, sering kali ianya datang dan pergi....